Intenzita pravidelné údržby každého jízdního kola se odvíjí od způsobu jeho využití, tedy jakým terénem, v jakém počasí, jak často a s jakou razancí jezdíte.
Zcela jiný přístup vyžaduje městská „plečka“, která slouží k popojížďkám za nákupy, po úřadech atp. Samozřejmě něco jiného potřebuje sportovní MTB kolo po deštivém listopadovém maratónu.
K mytí celého kola postačí vlažná voda, trochu neagresivního saponátu a obyčejné košťátko, na závěr pak savý hadr. Vyvarujte se tlakových myček, dokáží dostat vodu i do míst, kde nemá co dělat, například ložisek, kde může vytlačit mazivo.
K čistění například řetězu, přehazovačky atd. je vhodná nafta nebo speciální roztoky. Velkou práci udělá myčka na řetěz.
Při mytí kola dejte pozor u diskových brzd na zamaštění kotoučů.
Ze vzorku plášťů odstraňte zaseknuté drobounké kamínky, rády se zakusují a mohly by se časem dostat až k duši a způsobit defekt.
Po očistě kola jej prohlédněte, zvláště pokud jste měli pád nebo se pohybovali v těžkém terénu. Prasklinky nebo deformace rámu jsou vážným ohrožením.
Prohlédněte si bovdeny a lanka, zda nejsou poškozená a nevyžadují výměnu.
Pokud se vám v průběhu vyjížďky začaly z kola ozývat nežádoucí zvuky (cyklistický národ se prý dělí na cvakaře a vrzaře), hledejte příčinu a snažte se ji odstranit.
Nepříjemné zvuky často vychází z hlavového a středového složení, rovněž se ozývají povolené šrouby u převodníku. Své také umí pedály, zvláště pokud jsou již starší. Pěkné zvuky dokáže vydat i sedlo s povolenými lyžinami. K umlčení kola obvykle postačí demontáž, vyčistění, promazání a zpětná montáž se seřízením.