Byla zima, byly sjezdovky nebo byly běžky a nastává jaro. Většina medvědů, ale i jízdních kol se probouzí do nové sezóny. V obou případech je zapotřebí zkontrolovat stav organismu, v případě kola mechanismu.
Elegantním řešením přípravy jízdního kola na novou sezonu je nechat jej servisně ošetřit dopředu, tedy po poslední podzimní vyjížďce (viz. Jak uskladnit kolo na zimu).
Pokud spoléháte na svoje ruce a svoji zkušenost, můžete se do kontroly před novou sezonou pustit sami.
V podstatě jde o variaci na odložení kola před zimou, ale takřka v opačném pořadí.
Lze předpokládat, že před zimou jste přinejmenším své kolo umyli a promazali.
S oteplením pak nastává touha vyjet na kole do přírody, ale mezi tím stroj stál několik měsíců kdesi uschován. Jak jej znova rozhýbat?
Lze očekávat, že v průběhu zimních měsíců jste své kolo alespoň vizuálně zkontrolovali. Přinejmenším proto, zda stále stojí na svém místě. Pokud je vše v pořádku, po těch několika měsících zimní odstávky je potřeba zkontrolovat následující:
- Vzpomeňte si na trable, které jste měli na podzim a jejich řešení odkládali až odložili zcela na jaro.
- Zaprášení, v tomto případě jde pouze o estetickou vadu, ale od dobrého pocitu se odvíjí vše.
- Kontrola vnějších částí kola, zda něco nezpuchřelo, nezkorodovalo, neohlodaly myši …
- Dohustěte správný tlak v pláštích (viz. Jak správně nahustit kolo).
- Vyschnutí, zatuhnutí namazaných částí. Toto by nemělo nastat ani po několikaměsíčním odložení kola a hlavně po předchozím správném ošetření vhodným mazivem. Neuškodí, pokud „zimní“ olej odstraníte a nanesete nový.
- Kontrola tlaku v pružících jednotkách, tedy přední vidlici a případně i v tlumiči celoodpružených kol.
- Řetěz. Jeho stav vám pomůže zjistit speciální měrka. Zuby pastorku a převodníku jsou řetězem opotřebovávány. Zvláště střední převodník u trojtácu mívá zuby omleté. Pozor! Hodně opotřebované převody, uvyklé na vytahaný řetěz, si nemusí doslova sednout s řetězem novým, pak se musí vyměnit vše najednou.
- Opotřebení plášťů, a to jak vlastní jízdou tak i časem (popraskané, zpuchřelé boky).
- Stav brzdových špalků a destiček. Opotřebené vyměňte, příliš sjeté špalky nebrzdí, opotřebené destičky u diskových brzd mohou poškodit brzdové disky.
- Ráfky mohou být rovněž opotřebené, jejich stav vám určí tenká drážka na bocích, které špalky v-brzd pomalu, ale jistě obrušují. Jakmile začne drážka mizet, ráfky je potřeba vyměnit.
- Rovněž překontrolujte vycentrování kol, tedy zda kolo nehází do strany. Toto poznáte pouhým okem nebo tím, že nepravidelně drhnou v-brzdy. Obtížněji se pozná, a odstraňuje ještě hůře, výškové rozhození ráfku.
- Hydraulické brzdy mají tendenci se zavzdušňovat a jejich páčka se po zmáčknutí jako by propadne. Pak se musí odvzdušnit.
- U mechanických véček nezapomeňte je znova zapnout. Zkontrolujte krok brzdových páček.
- Bovdeny, i ty je potřeba jednou za čas promazat a zkontrolovat jejich stav a případně je vyměnit, a to společně s lanky. Bovdeny mohou být zlomené nebo, a to není pouhým okem vidět, dlouhým používáním zevnitř lankem prodřené.
- Přesnost řazení, než vyjedete, zkontrolujte nejprve „nasucho“ na stojanu.
- Utažení šroubů, ty je vhodné zkontrolovat, ale nepřehánět to utahováním „na krev“, hrozí stržení hlavičky či závitu. Rezavé šrouby vyměňte, příště byste je nemuseli povolit vůbec.
Seznam úkonů je to dlouhý, ale většinou jde o rutinní činnosti, které zvládne většina cyklistů i bez speciálního náčiní.
Pokud si na takovouto kontrolu sami netroufáte, předejte kolo do našeho odborného servisu, kde mají nejen potřebné zkušenosti, ale i technické zázemí. Ovšem na jaře bývá v servisech více práce, takže vaše první vyjížďka se může třeba o týden oddálit.
Chci předat kolo do servisu