Jaký typ kola si vybrat?

Jízdní kola se dělí do poměrně široké škály typů, a to především podle jejich určení. Na jedné straně jsou sportovní speciály (silniční, cyklokrosové, MTB, sjezdové, dirtové atd.), na druhé straně pak pohodlná kola určená pro jízdu po městských aglomeracích. Mezi tím je nepřeberně variant, které mezi sebou přechází takřka plynule.

Jak se v tom orientovat? Jaké kolo si vybrat? Samozřejmě hlavní slovo má zákazník, ale rada odborníka, prodavače jistě není k zahození. Oběma stranám jde především o vzájemnou spokojenost. (viz. Výběr kola v prodejně)

Ovšem zákazník by měl mít dopředu jasno především v následujících otázkách:

K jakému účelu kolo se bude používat, v jakém terénu se bude pohybovat?

Právě kvůli odpovědi na tuto otázku je na trhu tolik druhů kol. Sportovec sáhne po zcela jiné kategorii, navíc tito zájemci o koupi kola se v sortimentu již sami dobře orientují. Něco jiného potom řeší běžný zákazník, který si kupuje nové kolo. Ale i zde musí mít jasno, kde, jak a proč bude jezdit. Zakoupit si moderní, atraktivní horské kolo je sice pro prodejce obchodně zajímavé, ale zákazník může brzo zjistit, že vlastně jezdí jen po zpevněných cyklostezkách, kde terénní schopnosti svého kola neuplatní a vhodnější by bylo kolo trekingové.

Jak často a jak intenzivně se bude jezdit?

Od tohoto parametru se bude odvíjet kvalita komponentů. Přičemž platí přímá úměra: čím víc a náročněji jezdím, tím potřebuji kvalitnější komponenty, a bohužel, tím vyšší bude i výsledná cena kola.
Solidní kolo lze pořídit od hranice 10 000 Kč, to již uspokojí běžného rekreačního jezdce. Bude to stroj, kterým nikoho asi neoslní, ale bude již osazen značkovými, spolehlivými a seřiditelnými komponenty.

Kolik peněz je zákazník ochoten do kola investovat?

Tato otázka přímo navazuje na předchozí, a pro mnohé kupující je cena bohužel takřka určující, bez ohledu na ostatní okolnosti. Jak již bylo napsáno platí, že vyšší cena znamená i vyšší kvalitu, ale proč by měl rekreační jezdec platit za své kolo horentní částku. Hýřilům budiž přáno. Na opačném konci jsou šetřilové, kde jsou lidé, kteří kupují kolo jen a pouze podle nejnižší ceny, klidně i v supermarketu s potravinami. Následně se diví, že nedávno servisované kolo opět nefunguje zcela správně, případně se záhy něco ulomilo nebo prasklo. (viz. Neservisujeme kola z hypermarketů)

Jaký komfort se od kola očekává?

Pod pojmem komfort lze zahrnout jak pohodlí, tak jízdní vlastnosti. Pohodí ovlivňuje vztah vaší postavy a geometrie rámu. Čím sportovnější posed, tím víc budete předklonění, čím vzpřímenější, tím pohodlnější. Chce to vyzkoušet několik kol od různých výrobců.
Další výzvou při výběru kola je odpružení. Přední odpružená vidlice je v několika segmentech takřka standardem. V úvahu pak přichází celo odpružená kola, která vyžehlí mnohé nerovnosti, a to nemusí jít jen o sjezdové nebo freeridové speciály.

Pro lepší orientaci jsme pro vás rozdělili sortiment jízdních kol na tyto skupiny:

Silniční kola
Kola určená výhradně pro jízdu po zpevněných komunikacích. Vyznačují se nízkou váhou, řidítky typu „berany“ a úzkými plášti, které se hustí na vysoký tlak, což zajišťuje rychlost, ale přejezd i menší nerovnosti bude citelný. Zde se musíte smířit s opravdu sportovním posedem v předklonu.

Fitness kola
Jde vlastně o pohodlnější verzi kol silničních. Rám a převody bývají podobné, zásadní rozdíl je v rovných řidítkách, která umožňují vzpřímenější, a tím i pohodlnější posed. Tato kola slouží ke kondiční cyklistice, rovněž jsou pro svoji svižnost oblíbená ve městech.

Gravel bike, štěrková kola
Tato kola na první pohled připomínají kola silniční, ale liší se především mnohem silnějšími plášti, mechanickými diskovými brzdami a pomalejšími převody. Jde vlastně o civilní verzi závodních cyklokrosových kol. Štěrková kola, jak naznačuje jejich jméno, snesou jízdu i po šotolině, nezpevněných polních či lesních cestách, ale ani na silnici se neztratí.

Krosová nebo trekingová kola
Tato kola jsou někde mezi silničními a horskými. Hodí se jak na silnici, tak i do lehčího terénu, obě kategorie mívají odpruženou přední vidlici. Rozdíl mezi krosovým a trekingovým je především ve vybavení doplňky, přičemž krosová kola mají sportovnější charakter. Trekingová kola mají blatníky, osvětlení a nosič, proto jsou často využívána na expediční cyklistiku.

Horská kola
V současnosti stále nejrozšířenější kategorie jízdních kol. Jejich obliba je dána univerzálností, v zásadě zvládnou každý terén, jen na silnici jsou pomalejší.
Horská kola, známá též pod zkratkou MTB, se dělí na dvě skupiny: kola s předním odpružením a kola celoodpružená. Kola s předním i zadním pružením poskytují nejen jistější jízdu při překonávání terénních překážek, ale také nabízí pohodlnější jízdu po běžných komunikacích.

Městská kola, city bike
V této kategorii jde především o dopravní prostředek, než o sportovní náčiní. Městská kola jsou hlavně pohodlná a praktická. Pohodlí zajišťuje široké, měkké sedlo a geometrie rámu, která poskytuje pohodlné nasedání a vzpřímený posed. Praktičnost podtrhují plnohodnotné blatníky, masivní nosič a kvalitní osvětlení, nezbytností je stojánek, u některých modelů i integrovaný zámek. Městská kola kladou důraz na jednoduchou údržbu a spolehlivost. Na těchto kolech lze jezdit i v běžném oblečení. Nečekejte u nich velký rozsah převodů, nebo odpruženou vidlici, přesto lehký výlet za hranice města zvládnou.

Skládací kola
Dlouhá léta opovrhovaná kategorie kol, která s postupným vývojem a vylepšováním získává na oblibě. Výhodou je samozřejmě možnost jejich složení, což jednak šetří místo při skladování, ale také umožňuje jejich snadný převoz nejen v automobilu, ale i v prostředcích hromadné dopravy, mnohdy i bez poplatku. Při výběru skládacího kola si pečlivě vyzkoušejte postup jejich skládání, jednak zda vám vyhovuje, a také jestli rozměry složeného kola splňují vaše očekávání.

Elektrokola
Nejrychleji se rozvíjející segment. Elektrokola naleznete ve všech kategoriích kol, kromě silničních, fitness a závodních MTB. Výběr vhodného elektrokola je poměrně komplikovaný, do rozhodování vstupuje nejen druh kola, ale i umístění motoru, baterie a samozřejmě i vyšší váha a cena.

Speciální kola
Sem lze zařadit například MTB Fat Bike čili Snow Bike. Jsou to kola s extremně širokými plášti, umožňujícími jízdu ve sněhu či písku a rovněž dobře tlumící nerovnosti.

Cruisery jsou kola, která připomínají motocykl, případně evokují začátek minulého století. Jsou stavěna nejen na efekt, ale i pro pohodlnou jízdu například po bulvárech a promenádách.

Singlespeedy a festky jsou kola oblíbená mezi městskou komunitou cyklistů. Singlespeedy mají pouze jeden převod, festky (furtošlapy) rovněž, ale nemají vůbec brzdy, brzdí se protišlapem. Tato kola jsou opravdu minimalistická a obvykle designově dotažená k dokonalosti.

BMX, Dirt Freeride, DH atd. Skupina kol speciálně určená pro extremní sportovní disciplíny, kde se občas více skáče než jezdí, případně se jezdí volnou přírodou či třeba po sjezdovkách.

Lehokola využívají sice stejný princip pohonu, tedy šlapání převedené na kola, ale zcela jinou konstrukci rámu, v kterém se doopravdy leží. Tyto stroje jsou vyhledávány na dlouhé cesty po rovných silnicích.

Kola pro hendikepované. Sem patří nejen handbiky poháněné silou rukou, ale také tříkolky a vlastně i některá městská kola s maximálně sníženým rámem pro pohodlný nástup.