V posledních letech bývají zimy v Česku pro cyklisty shovívavější, příliš sněhu nenapadne, otrlejší cyklisté tak jezdí stále. Většina jezdců však své stroje na několik měsíců (někdy až pět, tedy listopad až březen) odkládá. Jak správně kolo připravit na tento „zimní spánek“?
Problematiku odložení kola přes zimu, kdy se na něm nebude jezdit, lze rozdělit na dvě oblasti: příprava vlastního stroje a potom výběr místa pro jeho uskladnění.
Následující postupy platí i pro očistu stroje po běžné vyjížďce, nejen po poslední podzimní cestě.
Kolo by se mělo samozřejmě důkladně umýt od blátíčka, ale také očistit od starých olejů, tedy toho ošklivého černého co je v řetězu, na zubech převodníku, pastorku a v kladkách přehazovačky. Kromě hadru a ředidel existují i speciální pomůcky, například pračka řetězu. Pro tuto práci doporučujeme použít jednorázové rukavice. Černý šmír se rád a na dlouho přestěhuje do vašich pórů a pod nehty.
S vlastním mytím kola mohou mít problém obyvatelé činžovních domů. Zde je řešením buď kýbl s teplou vodou a saponátem vynesený na dvorek či ulici blízko ke kanálu nebo s velkou opatrností běžná vana. Vyvarujte se použití wapky, tedy tlakového mytí. Voda se tak může dostat i do míst, odkud ji budete obtížně dostávat, a kde zapomenutá voda přes zimu může udělat doslova paseku. Jakmile kolo oschne, je dobré jej dotřít a přeleštit hadrem s leštěnkou, která bude chránit lak. Nezapomeňte zcela vysunout sedlovku a kolo nechat „vyvětrat“. Sedlovku můžete klidně nechat přes celou zimu vytaženou.
Bicykl v tomto stavu je připraven k finální přípravě na zimní odložení. Obecně lze doporučit opětovné promazání potřebných částí (řetěz, přesmykač, přehazovačka, čepy brzd, kluzáky odpružené vidlice), a to vhodným mazivem, které přes zimu nevyschne, například silikonovým olejem.
U plášťů snižte tlak. Ty je vhodné předem naimpregnovat speciálním přípravkem, předejdete tak jejich možnému zpuchření.
Pokud máte V-brzdy, uvolněte je, aby se zbytečně nenamáhaly pružiny. Ze stejného důvodu je dobré zařadit přesmykač na malý převodník a přehazovačku na nejmenší kolečku pastorku.
Hodně záleží na tom, v jakém prostředí bude kolo odpočívat, zda v teplíčku pokoje nebo bytové komory či ve sklepě případně v jiném nevytápěném prostoru. Více než teplota má na odložené kolo negativní vliv vlhkost, případně střídání teplot a tím i hrozící kondenzace vlhkosti.
Ideální pozice odloženého kola je zavěšení na háky za horní rámovou trubku. Pokud kolo stojí, v průběhu zimy kontrolujte, zda nestojí na ráfcích, mohlo by dojít k deformaci plášťů.
Pokud si na zimní přípravu netroufáte, rádi vám pomůžeme a servis uděláme za vás. Kladem je i to, že před zimou bývá méně práce, než na jaře. Navíc důkladný podzimní servis vám zaručí, že s nástupem jara máte svůj troj takřka okamžitě připravený k první vyjížďce. Stačí jen oprášit, dohustit a vyrazit.